Nya tag...

Vintern håller i sig, men det känns ändå som våren är påväg, snön har börjat töa och snöbelagda vägar är istället isbelagda vägar :(. Idag är sonen 6v och veckan som gick har jag börjat kravla mig upp på hästryggen igen. Det har gått riktigt bra. Jag började med Estelle i torsdags med en promenad på åkern, Estelle som jag anser är den mest trygga av våra ponnysar, som man kan sätta upp en nybörjare på. Så om jag inte kände att det var oki att rida redan, så satt jag iaf på en trygg häst, där det inte händer så mycket oförutsett.


Flickorna i hagen är nyfikna!

Nu kändes det faktiskt riktigt bra att vara uppe i sadeln igen, så i lördags åkte vi till ridhuset med både Estelle och Esther som varit mammaledig i 4,5år! Red först Estelle som känns som vilken grundriden ponny som helst fast hon knappt är inriden! Sen var det dags att friska upp minnet på Esther. På med sadel och träns, några varv i linan för att se om hon ville släppa på några spänningar, men hon var coollugn. Så hänga lite, sitta upp å gå ett varv med ledare. Sen red vi själva runt i lite skritt och trav. Hon skötte sig exemplariskt, och jag kände knappt igen hästen som jag upplevde som lite "yr i mössan" för 4,5 år sedan! Dock känner jag igen hennes jordnära avkommor, så kanske Esther nu har landat hon också. Vi importerade ju henne från Holland på våren när hon va 3 år, betäckte henne, red in henne och konkade runt på premieringar och 3-årstest. Kanske var det lite mycket för en ung ponny som gjorde att hon var lite virrig då! Nu kändes hon riktigt fin att rida, och det var som om hon varit riden i flera år. Hon flyttade för skänkeln och kändes fin i handen! Så nu är planen för dessa 2 att komma igång lite mer och förhoppningsvis hitta 2 ponnyryttare som vill ha två kanonponnyer i kat C.

Söndagen gick åt till att säga farväl till Toppan som fått ett nytt hem, ett riktigt kanonhem där hon ska bli hopponny till en tävlingsinriktad grabb!

Igår var det dags för ridtur igen, både Esther och Estelle fick gå en runda i skogen. Åter igen skötte sig båda kanon, även om det var ganska jobbigt att plumsa i snön! Med det är bra, de sätter muskler!
Ska försöka ta mig upp på lite högre höjder också, nämnligen Flurran så hon får lite mer kontinuerlig ridning igen. Det får bli till helgen!

Grabbarna har det mysigt i solen!

Text: H-S Jonsson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0