Betäckningssäsong!

Nu har vi börjat seminera våra ston. Många turer blir det till Vesslö seminstation. Man känner sig som en jojo ibland, vissa dagar har det blivit tre turer. Det går bra för bensinbolagen.

Vi har i år bestämt oss för att använda Jarno och Metall, men då Jarno inte är tillgänglig hela säsongen så blev det lite svårt, så vi har fått ha reservhingst och det blir då Metall på en till och Bo-gi på den andra, om det inte blir så att det tajmar in med Jarno. Vi får se när allt är klart. 3 ston är seminerade och klara så nu  hoppas vi att det visar sig dräktigt på dom när det är dags för kollen. 2 ston är inte färdiga i brunsten än...

Jag vill passa på att tacka mina härliga vänner som ställer upp och hjälper mig med lastning av hästar när det kör ihop sig för mig, tur att ni finns.... Vet inte hur jag skulle ha klarat det utan er.

Alla ston med föl går nu också ute om nätterna förutom när det varnas för åska och regn... Då får dom komma in, fölen behöver in och vila ibland.

Annars är alla ute på sina beten nu och vi har faktiskt redan tömt både gödselstan och alla vinterhagar med vindskydd ifrån gödsel så det är nog rekord... Skönt att ha det gjort, (Inge och Kristian som varit duktiga). Tanken är att vindskyddet ska rivas och nytt ska upp och troligen blir det två, en i varje vinterhage. Den här gången ska det bli gjuten botten och rejält bygge så det klarar stormarna framöver. Fast det vi haft nu i några år har klarat sig bra. Bara läget som jag inte är nöjd med.

Nu ska jag ut och kolla på lite rally till: Det går utanför husknuten, hästarna bryr sig inte som tur är...

Författare: Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0