Ett knippe hästar

Så igår tog vi resten av alla hovar som skulle göras. Unghingstarna skötte sig väl sådär, hade lite svårt att stå still. Men till slut var deras hovar verkade också. Lilla Edward var den som stod mest still men inte innan när Hanna skulle gå in i boxen och ta på grimman och borsta lite på han. Han blev skiträdd, trodde väl hon skulle döda honom hihi.. Han är inte så van vid att bli borstad på och inte att Hanna kommer in i boxen. Men när jag går in med grimman så är det inga problem, min lilla pöjk! Han är så söt! Jag gick bara in och tog på han grimman hihi... Beror väl på att han är så van vid mig... Hanna förstod nog inte att när hon borsta på han så killar det så i pälsen hihi, alla har väl sett emil i lönneberga?
Efter att smågrabbarna var färdiga så var det dags för de dräktiga stona med stora tjocka magar....
Där var det ju lite lättare för hovslagaren, gamla märrar står oftast still.. Nu klarar det sig nog till efter dom fölat med verkningar...
Toppans ljuver har nu börjat växa också, härligt! Tecken på att det är ca 1 månad kvar... spännande! Hon är nästan lika stor som sin mamma över magen, ligger nog i generna...

Nu är Bo-Gi anmäld till sin första lokala tävling, en dressyr medklasserna LB och LA. Ska bli kul att se vad domarna tycker om honom. Men innan dess, kanske redan till helgen så gör han debuten i hoppningen då det är en pay and jump på Louises hemmaklubb (tror jag). Han är så klar i hoppningen (Louises ord) så det är bara att börja tävla... Spännande! Vi håller alla tummar att det går bra och att han snart blir såld så kan Louise ta hem nästa objekt, hon hade visst någon stor häst på gång... Hon är så mycket anlitad så det är ett heltidsjobb med hästarna... Men skönt att hon har tid med våra pållar ibland.
 
Nu är det snart dags att vaccinera hästar igen! Man skulle ha köpt in sig i de bolagen som tillverkar vaccin och avmaskningsmedel hihi det hade nog lönat sig. Min granne sa en gång att - Marie du skulle ha utbildat dig till veterinär, du hade betalat av dina studieskulder för längesen med alla kostnader som du har... Ja det är möjligt men då skulle man även ha utbildat sig till hovslagare för det är också en stor kostnad...
Men så länge man kan betala sina räkningar och ha mat på bordet varje dag så är det väl okej? Ja så klart djuren ska ju ha mat också. Men det händer faktiskt iband att vi kan unna oss lite annan lyx också. Ganska ofta faktiskt.. Man får ju ofta frågan hur många hästar man har. Många reagerar med - så många? Hur klarar ni det? Men jag lovar att när jag inte längre klarar alla mina utgifter så kommer antalet att reduceras...  Men nu har jag lärt mig ett nytt uttryck i alla fall när någon undrar över hur många vi har ska jag bara svara
"ett knippe"

Ha det gott alla idag skiner solen igen

Författare: Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0