Toppan dräktig!

Idag har vi dräktighetsundersökt Toppan och hon var dräktig, skönt, nu ska hon kollas på 30 dygn och 45 dygn och 90 dygn och hoppas det håller hela vägen...
Vi har idag även ultraljudat Esther och det visade sig att hon stod med ägg så imorgon blir det seminering, tänk om hon också kunde ta sig med en gång. Stona i Holland har det jättebra och vi hoppas naturligtvis på att dom också tar sig på första försöket. Vill ju gärna ha vårföl.
Estelle gick och skadade sig på betet så hon är hemma igen för omläggning av sår. Hon är så duktig och står inne själv i stallet hela dagarna och börjar bli bättre med benet också. Gör ju såklart ont när man är där och grejar. Men det läker fint och hon kommer snart att få gå ner till betet och kompisarna igen.
Alla har fina beteshagar som det är mycket mat i så dom blir tjocka (om dom kan bli tjockare än vad dom var när dom släpptes?) Bra hösilage hela vintern, alla har sett högdräktiga ut. Även killarna!

Jag har ju planer för mina ponnyer men jag har några som jag har problem med.  Bo-Gi skulle behöva komma ut till en ryttare som tar sig an honom, synd att en femåring bara ska gå och skrota. Hans helbror på 2 år är ju också till salu, han är så mycket hanterad och har löshoppats och åkt transport åtskilliga gånger så det borde finnas någon som vill ta vid där? Flurran är ju tre i år och Vildan också, båda dom skulle jag vilja hitta nya ägare till, dom går och skrotar i onödan även om dom går på bete nu. Dom är ju ridna så det är bara att fortsätta där. De andra behåller jag nog gärna ett tag till iallafall. Stona som är två i år ska ju betäckas som treåringar är det tänkt. Men jag måste nog sålla lite, kan inte betäcka alla. Är det någon ni är intresserade av så hör av er så kaaanske jag kan släppa just den. Om vi skulle betäcka alla nästa år så blir det hela 9 st??? Men det kommer inte att ske!
Får Esther ett fint stoföl nästa år så kommer jag nog att behålla det fölet och sälja Esther istället.  Hon har gett mig så fina föl och det sista är nog det finaste hittills, så det kommer att kännas riktigt svårt att släppa henne. Hon nedärver sina fina gångarter och sitt vackra yttre. Avkommorna blir ädla och högställda.
Nu fick jag ideér om nya inlägg i bloggen bara för det. Skriva om varje sto och deras avkommor. Men det får bli en annan gång. Nu ska jag lägga om såret på Estelle och sen är det kväller....

Författare: Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0