Dessa hästar!

Att det alltid ska behöva hända saker varje år när man släpper på bete!
Förra året fick Athletica en ganska ful skada på bakbenet men jag lyckades hålla det rent och fixa och dona så idag har hon bara ett litet ärr kvar.

I år var det Estelles tur, också på bakbenet nere vid karleden, hade en himla tur att det hamnade där det gjorde, var farligt nära hovleden bl.a. Jag tog hem henne från betet och tog ut veterinär som gav stelkramp och tittade på såret och konstaterade att det var att hålla rent i första hand som gällde. Hon fick Finadyne i några dagar, men sen stod hon med benet i luften helt plötsligt och 39 graders feber så aha! tänkte jag hon har fått infektion. Hade pencillin hemma som tur var så hon fick en dos på kvällen och på morgonen dagen efter så stod hon på benet igen och ingen feber. Snabbt det går!

Jag ringde kliniken för säkerhets skull och fick komma in så dom fick titta på det ifall vi behövde ta en bild eller nåt. Men han undersökte, gjorde rent och kände efter hur djupt det var och som tur var så var det inte så djupt, hade nog börjat läka lite inifrån också. Men han sa att det låg farligt nära leder och senskidor bara en cm ifrån, ibland ska man ha tur! Fortsatt omläggning av bandage och pencillin i 7 dagar till sen får vi se hur det ser ut... Men hon är duktig och står snällt själv inne om dagarna så det finns hopp om det!

Igår var jag på klinikbesök nr två, var medhjälpare åt Susanne när hon var inne med sina frisers. Hon hjälpte mig och jag hjälpte henne, där blev det tjänster och gentjänster med en gång! Tur man kan hjälpa varandra!

När jag kommer hem så står det flera bilar och brandbilar på grannens gårdsplan så jag blir lite orolig och stannar bilen och går in, då har hennes gamla halvblod (27 år) lagt sig så illa så hon ramlat ner i ett dike och inte kunnat ta sig upp igen, stackars häst! Men med brandkillarnas hjälp så kom hon upp på benen igen och  verkade inte ha tagit så stor skada av det som tur var. Fast blöt och geggig var hon så det blev lite duschning med slang vilket inte var jättepopulärt men lite av geggan rann av, sen får solen torka till det andra så går det ta borsten sen. Men hua! Sånt här läser man bara om i tidningen ridsport var min tanke, men tänk att det kan hända så lätt! Så se upp med era diken i hagarna, lägger dom sig illa så kan dom fastna, och det är inte alltid man märker det i tid...

Idag är det soligt och fint! Idag blir det ridning av Bo-gi igen...

Författare: Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0