Sista ultraljudet för i år...

Nu har vi varit och ultraljudat Esther också, hon har gått väl 90 dagar och visst låg det något litet därinne och sprattlade... Så nu känns det som att man kan slappna av lite när det gäller alla dräktigheterna. Fram i slutet av mars börjar man väl bli lite nervös igen innan alla har pluppat ut sina ungar.. Har ju bara två övervakningskameror men mottagaren kan ta upp till fyra så jag får nog införskaffa två till inför nästa fölsäsong för jag är väldigt noga med att övervaka. Skulle aldrig förlåta mig själv om jag kom ut en morgon och fölet inte hade tagit sig ur hinnorna. En sån onödig död!

Känner mig lyckligt lottad som har betäckt fyra ston i år och alla har tagit sig på första försöket och behållt det än så länge, vet inte vad det beror på. Hör ju att en del har haft det struligt med ston som inte brunstar, ston som inte öppnar sig, ston som inte tar sig mm.... Finns nog inga teorier om vad det kan bero på, fast i vissa fall kan man kanske gissa sig till orsaken. Jag har en egen "tanke" i alla fall, ston som trivs med livet, dvs får mat och går i en bra flock, får vara häst helt enkelt, har större chans att bli dräktig än ston som är lite nervöst lagda, lite under hull eller överhull med för den delen. Ston som inte får komma till ro i hagen utan flyttas på mellan olika hagar och nya hästar i flocken, ja det finns nog mycket man titta på men visst sen finns det ju precis som hos oss individer som har något annat fel som gör att dom inte blir dräktiga. Dom kanske man ska använda som ridhästar istället då, det som dom är ämnade till från början...

Nu närmar sig den stora helgen! Jag är inte den nervösa typen utan brukar säga att det är samma häst vi har med oss hem som vi åkte med! Oavsett hur det går, fast visst resultatet följer ju hästen hela dens liv så inte är det roligt med "dåliga" poäng, utan man vill ju gärna ha "Godkänt" på sina uppfödningar.
Lycka till alla ni andra som ska på testet i helgen!

Vi syns!

Författare: Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0